Thursday, June 18, 2009

Sibuk ke??


Alhamdulillah,. Bersyukur kehadrat Illahi,.kerana kita dapat merasai lagi keindahan Jumaat untuk minggu ini dan Tiada siapa yang dapat menjamin kita untuk sampai ke Jumaat akan datang. Sedangkan esok pun kita xtau samada kita masih lagi hidup atau sudah jadi arwah. Inikan pula nak sampaikan Jumaat akan datang. Sesungguhnya hanya Allah yang tahu dan bukan tugas kita untuk sibuk nak amik tau. Persoalannya, apakah tugas kita?? (skemanyer ayat.. macam nak wat karangan form 5 dulu2 plak :) … WATEVER!! )

Anyway,.. lama sudah ndak update blog.. kenapa?? Why?? I have no answers 4 dat..apa yg pasti ana meMohon keampunan kepada Allah kerana terabai tugas yang satu ini. Ke nak tau alasan??

“maaflah.. ana bizi skrg”

“owh,. Ana ada urusan lain yang lebih penting.. tunggunye nanti ana update la”

“esok2 la ana tengok blog tu” (walhal tiap2 hari bole online)

“kejap2.. ana ngah buat report LI”

“tunggu ea.. ana nak jumpa bos”

“kita amik masa lain kali lah pk pasal blog ni”

Dan..

Bermacam2 lagi ALASAN yang ana bole reka. Mungkin alas an yang paling bole di terima ialah MALAS..huhu.. betul ke? Betul2 (nah.. menjawab sudah hati ku)..

For wat ever situation I am.. ana tidak akan pernah untuk melupakan tugas kita,.InsyaAllah.. sibuk sangat ke?? Agaknya kot..

Sibuk.. melayan perasaan…

Sibuk.. di buai mimpi yang ‘macam indah’

Sibuk.. mengambil tahu kisah ‘manjalara’

Sibuk.. melayan sms @ kol..

Sibuk.. membuat diari yang x abes2

Sibuk.. yang ntah apa2 lagi lah..

Astaqfirullah.. o Allah,.. forgive me.. forgive me when I’m whine..

Aku tak mahu menjadi orang yang zalim yang menyembunyikan syahadah yang aku yakini.. sepertimana kaum Yahudi yang terlebih dahulu dianugerahkan takhta syahadah ini sebelumku. Malangnya ada kala mereka menyembunyikan syahadah ini dan ada kalanya mereka mengakui kebenaran syahadah ini, menurut kemahuan mereka yang berniat jahat. Malahan mereka tenggelam dalam kezaliman. Akhirnya segala amalan dan syahadah mereka digunakan bagi menegakkan kepalsuan dan menidakkan kebenaran. Justeru itu mereka layak menerima laknat selama-lamanya. Oleh itu mereka ditimpa kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka menerima kemurkaan Allah sebagaimana dinyatakan sendiri oleh wahyu Allah;

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? (Al-Baqarah: 140)

insyaAllah pada entry kali ini ana nak share dengan sahabat2 sekalian kepentingan kita untuk menyebarkan Kalimah Syahadah yang kita yakini selama ini. Pertamanya,. Mohon maaf dengan bebelan yang di atas tadi.. huhu.. ;)



Syahadatul Haq – penyaksian terhadap kebenaran.

“Syahadah Al-Haq” bukan sekadar mengimani kewujudan Allah, malaikatNya, kitabNya, rasulNya dan hari akhirat. Malah tanggungjawab syahadah ini juga tidak cukup setakat mendirikan sembahyang, puasa, zakat dan haji. Syahadah ini hanya terlaksana apabila orang-orang yang beriman menyampaikan kalimah hak ke seluruh bangsa manusia dalam bentuk amal soleh, akhlak yang terpuji dan pemerintahan yang adil. Dengan kata lain mereka perlu menjelaskan ke seluruh alam, kebenaran yang bakal memimpin mereka menggunakan jalan yang lurus, cara yang betul dan amalan yang berkekalan. So? Memang confirm la xcukup kalau kita sekadar yakin untuk diri sendiri tapi tidak mahu menyebarkan kepada orang lain kan.

Mari kita imbas semula sejarah beribu tahun yang lepas,. Bagaimana keadaan kita if Rasulullah hanya simpan sorang2 kalimah tu? Confirm kita sekarang ni berada dalam kesesatan yang nyata.. nau’zubillah. Apa yang baginda lakukan? Baginda pergi mengetuk setiap pintu rumah yang ada di mekah masa tu mengajak orang u
ntuk sama2 beriman kepada Allah, tuhan yang satu. Dan mari tengok pula kegigihan Mus’ab bin Umair yang masih muda, segak, bergaya.. mencontohi rasulullah mengetuk pintu setiap rumah di madinah mengajak mereka untuk beriman kepada Allah sehingga Mus’ab syahid di medan jihad menegakkan kalimah ini. Ada lagi,. Tengok pula Hanzalah yang di mandikan malaikat semasa kesyahidannya menentang org kafir yang menyeleyeng dengan kalimah ini.. bagaimana pula kita?? Adakah kita sibuk seperti mereka? Atau sibuk macam yang kat atas td? Tepuk dada Tanya iman masing2..

Apa perbezaan kita dengan mereka? Adakah ayat ini hanya di turunkan untuk mereka…

"Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Al-Baqarah: 143)”

Ayat ini bukan hanya untuk mereka, malah untuk kita juga. Tugas ini bukan tugas mereka sahaja, tugas ini juga adalah untuk kita. Kitab suci yang mulia telah mengingatkan kita bahawa Allah Taala yang memiliki nama-nama yang suci telah meletakkan kita sebagai satu ummah perantara. Malah Allah memilih kita bukan umat-umat yang lain supaya kita melaksanakan segala hak syahadah ini. Hak syahadah ini perlu dilaksanakan dengan cara kita menyampaikan kalimah hak ini ke seluruh bangsa manusia, melalui amalan soleh yang kita lakukan, melalui akhlak terpuji yang kita miliki serta melalui pemerintahan kita yang adil dan betul supaya pada hari di mana segala saksi bangkit menyatakan penyaksian mereka, semua manusia tunduk di bawah hujah Allah dan mereka tidak dapat menafikan bahawa dakwah para nabi dan kalimah hak ini telah sampai ke gegendang telinga mereka.

Tugasnyer macam mana pulak ni??

Maksud syahadah (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah Selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah) yang diletakkan ke bahu kita selepas ketiadaan Nabi Muhammad s.a.w. ini ialah

  • kita menjelaskan kepada seluruh manusia tentang kebenaran yang nyata ini dan kita bimbing mereka untuk melalui satu-satunya jalan yang menghubungkan mereka ke arah kebahagiaan di dunia dan akhirat.
  • Kita tunjukkan kepada mereka pendekatan sebenar yang telah ditunjukkan oleh Allah,
  • kita tunjukkan segala petunjuk dan arahtujunya yang merupakan satu-satunya pendekatan yang betul dan diredai oleh Allah.

Satu-satunya pendekatan yang akan membawa kebahagia
an kepada seluruh manusia. Jadi maksud sebenar di sebalik syahadah (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah Selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah) yang perlu kita paparkan kepada seluruh manusia ialah kita buktikan bahawa kebenaran yang jelas nyata dan pendekatan yang sahih ini adalah benar dan terbukti kukuh sehingga ia boleh menjadi hujah untuk Allah menghukum hamba-hambaNya. (4:165)

Suatu perkara yang jelas nyata ialah para nabi dan para rasul hanya diutus untuk menyampaikan syahadah ini. Sudah tentu tanggungjawab ini menjadi kewajipan mereka. Setelah itu, selepas ketiadaan mereka tanggungjawab ini diwajibkan pula kepada orang-orang yang mengimani dan akur dengan risalah dan perintah mereka. Pada hari ini tanggungjawab syahadah dipikul pula oleh seluruh umat Islam yang beriman dengan risalah Muhammad s.a.w.. Tanggungjawab ini kini menjadi tanggung
jawab mereka semua yang suatu ketika dahulu ia menjadi kewajipan pembawa risalah ini, Nabi Muhammad s.a.w. ketika hayatnya.

Dan kini.. tanggungjawab itu.. berada di atas bahu kita sahabat2 sekalian.. ATAS BAHU KITA!!!


Sudah cukupkah hujah kita apabila kita di berada di hadapan Allah kelak? mari fikirkan..Kita sering menuntut hak kita seupaya Allah sentiasa memenuhi hak kita sebagai hambanya.. memohon supaya Allah meluaskan rezeki kita, memohon supya Allah kurniakan kebahagiaan dalam hidup kita,. Memohon supaya Allah memberi kejyaan dalam setiap perkara.. namun kita sering lupa dan leka dengan hak Allah yang satu ini. Kadang kala,. Solat pun kita lengahkan.. kerap kali juga kita mencari alsan untuk tidak hadir ke usrah,. Saban hari,. Kita di sibukkan dengan hal2 keduniaan.. tenggelam dengan nikmat yang hanya pinjaman dari tuhan.. Zalimnya
kita..

Yes!!! Kita zalim pada diri sendirii.. percaya tak?? bukahkah zalim itu bermaksud meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.. jadi.. Fikirlah sendiri..

Dan kesimpulannya.. entry ini hanya la sekadar peringatan untuk diriku yang mudah lupa dan tanda sayang pada agama ini. Mudah2an usaha yang sedikit ini dapat menjadi saksi di hadapan Allah kelak..

Wa’allahualam. Jumpa di next entry insyaAllah..

No comments: