Tuesday, June 30, 2009

untuk semua!!


Assalamualaikum.. secebis peringatan buatmu yang bergelar daie daieyah…

IKHTILAT IKHWAH DAN AKHWAT,.. SUKSESKAH KITA????

Persoalan mungkin, ikhtilat(percampuran) IKHWAH dan AKHWAT, bagaimana dengan kita?? Sesungguhnya menjadi kewajiban bagi seseorang muslimin-muslimat yang beriman kepada Allah dan Rasul itu menjauhi ikhtilat yang haram antara lelaki dan perempuan. Hendaklah seorg wanita itu apabila telah cukup ilmu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya jauh dari ikhtilat yang bukan mahramnya. Perlanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat masih terjadi dan ini mungkin di sebabkan kerana:

• Belum mengetahui batas-batas pergaulan
• Sudah mengetahui, namun belum memahami
• Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan
• SUDAH MENGETAHUI DAN MEMAHAMI, NAMUN TERGELINCIR KERANA LALAI

Kita mungkin sibuk menghiasi penampilan luar kita dengan menyimpan janggut, berkopiah ataupun bertudung labuh berwarna-warni. Kita sibuk berhiaskan symbol-simbol front islam, namun lupa substans islam. Kita bersungguh belajar ilmu islam namun tidak focus pada pemahaman dan amal. Aktivis secular tidak lagi segan dengan kita..
Menjaga pergaulan lelaki-perempuan memang bukanlah hal yang mudah kerana fitrah lelaki adalah mencintai wanita dan demikian pula sebaliknya. Hanya dengan keimanan yang kukuh dan mujahadah sajalah yang membuat seseorang dapat istiqomah menjaga batas-batas ini.

Ikhtilat IKHWAH dan AKHAWAT, SUKSESKAH kita????

Jawablah sendiri dengan ilmu yang sangat sedikit dan iman yang sangat cetek..
Bukankah sekiranya kita sayangkan seseorang, sayang kita akan lebih bermakna jika kita sama-sama memperoleh syurga. Mana mungkin lafaz sayang dan kasih kita terpalit lumpur yang natijahnya adalah neraka. Lupakan persoalan salah siapa antara kita tapi letakkan pertanyaan dalam benak sanubari kita, ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita?? Adakah kita terlibat sama?? Jgn sampai anak cucu kita mentertawakan dan menghukum kita lantaran salah laku yang kita adakan hari ini..

Wallu’alam.

No comments: