Tuesday, September 1, 2009

Ramadhanku LUAR BIASA!!

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Syukur yang tidak terhingga di ucapkan di atas nikmat pemberianNya. Dengan rahmat kasihNya, Dia telah memilih kita untuk merasai nikmat ramadhan tahun ini. Sungguh,bulan inilah yang di tunggu-tunggu setiap tahun. Maka rugilah bagi mereka yang melalui kehidupan mereka sama seperti 11 bulan sebelumnya. Dan beruntunglah bagi mereka yang berusaha mensucikan diri demi menagih cinta dan redha dari tuhanNya.

Ramadhan.. Bulan yang di dalamnya di turunkan Al quran iaitu sebagai petunjuk bagi orang yang bertaqwa (2:2). Bagi mereka yang beriman,natijah di akhir ramadhan adalah untuk mendapat gelaran TAQWA di sisi Allah. Hanya taqwa yang menjadi kayu ukur diantara kita dengan manusia lainnya. Biar kaya manapun kita,kita hanyalah hamba. Biar cantik manapun kita,kita tetap hamba. Biar bijak manapun kita,kita masih lagi hamba kepada tuhan yang Maha Bijaksana. Hamba..sungguh hina gelaran itu,namun Allah upgradekan nilai hamba itu dgn taqwa kepadaNYA.

Berkata umar bin abdul aziz,

"bukanlah taqwa itu melakukan solat di waktu malam,puasa pada waktu siang dan menggabungkan kedua-duanya,tetapi taqwa ialah melaksanakan apa yang difardhukan Allah dan meninggalkn apa yang diharamkanNya. Jika disertai amal,maka hal itu adalah kebaikan"

Balasan bagi orang-orang yang bertaqwa.

1. Diberikan furqan dan diampuni dosanya (8:29)

“Hai orang-orang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, kami akan memberikan kepadamu Furqaan. dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni (dosa-dosa)mu. dan Allah mempunyai karunia yang besar”.

Furqan : petunjuk yang dapat membedakan antara yang Haq dan yang batil, dapat juga diartikan disini sebagai pertolongan.

2. Diberikan rahmat dan cahaya hidayah dari Allah(57:28)

“Hai orang-orang yang beriman (kepada para rasul), bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya, niscaya Allah memberikan rahmat-Nya kepadamu dua bagian, dan menjadikan untukmu cahaya yang dengan cahaya itu kamu dapat berjalan dan dia mengampuni kamu. dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.


3. Diberikan jalan keluar dan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka(65-2-3)

“Apabila mereka Telah mendekati akhir iddahnya, Maka rujukilah mereka dengan baik atau lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu Karena Allah. Demikianlah diberi pengajaran dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar.” (65:2)
“Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah Telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu". (65:3)
.


4. Dimudahkan oleh Allah segala urusan(65:4)

“dan barang -siapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya”

5. Ditutupkan kesalahan-kesalahan dan dilipat gandakan pahala baginya oleh Allah(65:5)

“Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu, dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya”

6. Mendapat barakah dari Allah (7:96).

“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, Pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu, Maka kami siksa mereka disebabkan perbuatannya”.


Maka siapa yang lebih menunaikan janjinya selain Allah?

Oleh itu sahabatku sekalian,marilah kita bersama mengupgradekan ilmu kita daripada teori kepada praktikal. Kita tahu ramadhan bulan berkah namun,tidak ramai yang mencari keberkahan itu. Kita tahu ramadhan bulan mengumpul amal dan mereduce dosa,namun,masih ramai di antara kita yang mengumpul maksiat dan mensayonarakan nikmat Allah. Upgradekan tahu itu kepada sedar supaya kita dapat menjadikan ramadhan kita kali ini ramadhan yang luar biasa. Ya,. Ramadhanku luar biasa!!. Moga-moga di akhir ramadhan nanti kita beroleh taqwa itu dan bila keluar dari ramadhan kali ini kita kembali semula kepada fitrah kita iaitu suci dan murni. Mungkin kita tidak dapat kembali semula menjadi kain putih bersih,namun biarlah kain itu menjadi kain batik yang indah di pandang mata. Coraknya suci berseri.. Waallahu'alam.

No comments: