Thursday, November 5, 2009

Redha itu lebih baik...

Assalamualaikum WBT.. salam sayang kerana Allah untuk semua. moga2 kita semua berada di bawah lembayung kasih sayang dan rahmatNya.. sesungguhnya hanya Dia yang layak memegang jiwa2 kita.. samada untuk terus dalam keadaan beriman atau sebaliknya..

Macam da lama xmenjenguk blog ni.. sunyi menyepi tanpa khabar berita.. mohon maaf pada semua,. mungkin 'kesibukkan' sebagai seorang pelajar dan khalifah menjadi penghalang untuk terus bergiat aktif mengupdate.. atau penghalang sebenarnya adalah ruang masa yang sangat terhad untuk mengonlinekan diri menjadikan ana semakin jauh dengan medan dakwah secara maya ini. wahhh.. berbunga-bunga pulak ayat2nya..

anyway.. tak perlulah kot nak ceritakan apa yang sibuk sangat tu sampai xboleh nak update blog sendiri. semua tu adalah ALASAN yang rapuh bagi seorang yang merasakan dirinya sebagai da'ie.

hari ini, ketika ini, waktu ini, hati ini tergerak untuk mencoretkan sesuatu untuk manfaat kita bersama. rasa macam tertarik untuk berkongsi cerita dengan kamu semua,.

cerita ini adalah berdasarkan sebuah buku yang pernah ana baca, berkenaan seorang tokoh ulama yang sangat terkenal dengan ketaqwaannya di zaman generasi Tabi'in iaitu Fudhail bin Iyadh. satu ketika, saat beliau berada di Masjidil Haram, dia di datangi seseorang yang menangis. Fudhail bertanya, " kenapa engkau menangis?" orang itu menjawab, "aku kehilangan beberapa dinar dan aku tahu ternyata dinarku dicuri." Fudhail mengatakan, "apakah engkau menangis hanya kerana dinar?" lalu orang itu menjawab, "tidak, aku menangis kerana aku tahu bahawa kelak aku akan berada di hadapan Allah dengan pencuri itu. Aku kasihan dengan pencuri itu, itulah yang menyebabkan aku menangis..."

MasyaAllah, bertama kali baca, ana kagum dengan orang tersebut.. sangat berlapang dada dan sentiasa memberi maaf. sedangkan dirinya sendiri teraniaya. cuba kita yang berada ditempat orang tersebut,. apakah jawapan yang kita nak berikan?? mungkin,.. "aku takkan redha dia makan duit aku".. atau "aku tidak akan halalkan dia guna duit aku" atau mungkin "biarlah,. mungkin dia mencuri dalam keadaan terpaksa, aku halalkan duit tu kerana duit tu adalah hak dia yang disalurkan dari aku, cuma aku yang tidak segera menyampaikannya... atau..jawab lah sendiri. jawapannya ada pada diri anda!.

sahabat2 ku sekalian..

Dalam perjalanan kita menuju Illahi, kita memerlukan bekalan,. seperti seorang musafir yang akan keluar mengembara. walaupun sikit, kita perlukannya. Bekalan yang kita perlukan ialah sikap lapang dada, nafas yang panjang dan mudah memaafkan. supaya kita tidak peduli dengan suasana getir yang bakal kita lalui disepanjang perjalanan,. supaya kita tidak mudah untuk berpatah balik kepada kehidupan jahiliyyah kita yang dulu. seperti RAsulullah saw yang tidak merasa tertekan dengan penghinaan atau cacian orang-orang sekitarnya, dalam menjalani misi kenabiannya.

Jalan yang kita pilih bukanlah yang yang menjanjikan bunga-bunga indah tapi jalan yang menuntut pengorbanan. kerana kita dapat merasakan bahawa pengorbanan itu adalah sumber kebahagiaan kita. semakin banyak yang kita korbankan semakin tenang hati kita. Ujian-ujian yang kita terima sepanjang perjalanan adalah batu loncatan untuk kita terus melangkah jauh.. lihat sahaja seperti air, biarpun di empang perjalanannya,namun, masih mampu memberi manfaat untuk manusia sepekan.. begitulah jiwa yang perlu kita didik.. sentiasa sabar dan redha dengan ujian2 yang mendatang.. tidak mudah melatah dengan kejian dan cacian manusia.. semakin banyak tohmahan, jiwa kita semakin kuat,. semakin bersemangat untuk memperbaiki diri dan orang lain.. mengorak langkah tanpa perlu menoleh..

sahabatku..

Dalam menempuh liku2 hidup sebagai seorang pelajar, anak, hamba, adik, da'ie dan khalifah.. kita perlukan kekuatan itu,. bersabar itu perlu tetapi redha adalah lebih baik.. berlapang dada dan memberi maaflah andai mahu merasakan kebahagiaan... insyaAllah.. Inna Allaha ma'na.. sesungguhnya Allah bersama kita.. Waallahu'alam..

Jauh tapi dekat...
Olyn..

No comments: