Friday, November 13, 2009

merenung..melihat..dan berfikir.

Katakanlah : sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam, tiada sekutu baginya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri kepada Allah (Al- An’am: 162-163)

Musim peperiksaan sudah sampai kepenghujungnya.. baru semalam sahabat food tech menamatkan paper terakhir mereka untuk sem ini. Tinggal kami lagi (food Sc) yang belum habes. Tak sabar nak jawab paper En. Rosni. Subjek yang best di kuliah dan lagi ‘seronok’ bila di dewan exam., apa lagi kalau bukan food toxicology. Segala benda pun dirasakan bertoksik. Minum air pun boleh sakit kalau tidak kena dengan caranya. Dan siapa boleh jamin makan sayur dia boleh sihat???

Apa itu toksikologi makanan?

Toksikologi makanan adalah sains yang berkaitan dengan tabii (nature), sumber dan pembentukan bahan toksik dalam makanan, kesan-kesan buruk bahan tersebut, manifestasi dan mekanisma kesan buruk bahan dan pengenalpastian had keselamatan bahan tersebut.

Menurut Paracelsus (1493-1541), “semua bahan adalah racun, tiada satu pun yang tidak beracun. Dos yang sesuai membezakan diantara racun dan penawar”. Maksudnya, semua bahan makanan adalah beracun kepada tubuh badan kita. Yang membezakan diantara racun dan penawar adalah berapa banyak yang kita ambil dalam diet seharian. Contohnya, kekacang baik untuk pertumbuhan otak tetapi jika diambil secara berlebihan boleh mendatangkan kesan toksin seperti kanser hati. Kobis, pembekal vitamin dan mineral pada tubuh tapi jika berlebihan boleh menyebabkan kanser juga. Kekerang, bagus untuk pertambahan darah,lebih –lebih lagi pada pengidap anemia tetapi keranglah paling banyak toksik, dari plumbum, mercuri, saxitoxin semua dia balut. Kesimpulannya, biarlah sederhana..

Berita baik untuk mereka yang tidak makan sayur..

Kebanyakkan sayur di Malaysia ditanam di tepi jalan untuk memudahkan pengangkutan tetapi sedarkah kita bahawa sayuran yang ditanam berhampiran jalan raya atau dalam kawasan perindustrian mengandungi aras plumbum yang tinggi. Plumbum yang berlebihan dalam badan dapat mengganggu enzim-enzim sel darah merah seperti asid delta-aminoelevuinick dehidratase. Namun, Allah itu MAha adil, setiap racun pasti ada penawarnya. Allah datangkan makanan yang tinggi kalsium seperi susu o kalsi-yum supaya dapat menyekat penyerapan plumbum dalam badan. Telur dan kekacang yang mengandungi kumpulan sulfhydryl amino asid juga membantu dengan melekat pada plumbum dan seterusnya membersihkan lebihan plumbum dalam badan.

Lihatlah betapa sayangnya Allah pada kita, sebenarnya dengan hanya melihat, mengkaji dan memahami ilmu pemakanan sahaja sudah dapat mendekatkan kita pada pencipta kita dan makanan itu sendiri.

Melihat sambil berfikir tentang makanan..

Allah berfirman:
“Kalaulah ia tidak memikirkan asal dan kesudahan dirinya, maka hendaklah manusia melihat kepada makanannya (bagaimana Kami mentadbirnya)” ‘Abasa: 24

Allah Taala telah memerintahkan kita supaya berfikir tentang semua perkara. Dalam ayat diatas, Allah memerintahkan kita supaya melihat dan berfikir tentang makanan kita kerana ia adalah sebahagian daripada ciptaanNya. Dengan hanya melihat pada makanan, kita akan mengetahui banyak sifat Allah seperti Dialah yang MAha Pemberi Rezeki, Yang MAha Mengetahui, Yang Amat Mendalam PengetahuanNya, Yang Maha Bijaksana, Yang MAha Mengasihani dan sebagainya.

Allah adalah segala-galanya untuk kita. BersamaNya kita akan berasa sentiasa cukup dan selamat. Islam itu mudah, terima dan laksanakan segala perintah dan tinggalkan laranganNya. Barangsiapa menghadapkan wajah dan hatinya dalam semua persoalan hidup kepada Allah, maka ia adalah seorang muslim. Begitulah sepertimana yang di firmankan:

Katakanlah : sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam, tiada sekutu baginya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri kepada Allah (Al- An’am: 162-163)

Penerimaan dan penyerahan diri sepenuhnya terhadap hukumNya adalah syarat untuk menjadi Muslim yang utuh. Waallahu’alam.

1 comment:

sofiya miller arch said...

hehehe:) yeay~~go SSMP! go!