Sunday, April 26, 2009

cerita 9 tahun yang lalu..


tidak mudah menyusuri jalan kebenaran,.


Isnin, 24 April 2000

Asrama Puteri SMKA xxxx

“perhatian kepada semua warga aspuri, anda di kehendaki turun ke surau sekarang untuk menunaikan solat subuh secara berjemaah. di ulangi,. Perhatian kepada semua warga aspuri, anda di kehendaki turun ke surau sekarang untuk menunaikan solat subuh secara berjemaah”

“adoi, bising betulla budak skema ni. Org tau la nak p solat” aku bermonolog sendiri sambil menunggu turn menggunakan bilik air..

Sementara itu, len pula kejadiaannya di dorm Nafeesah.

Ketua Aspuri : Assalamualaikum,. Ada budak nama ros x kat dorm ni?

Warga Nafeesah : Ada, napa? Dia ke toilet rasanya.

Ketua Aspuri : Pesan kat dia, Ustazah Hamidah (ketua warden time tu) nak jumpa kat bilik dia. Ada hal penting kot.

Warga Nafeesah : ok. Jap g kitorg sampaikan. Syukran.

Ketua Aspuri : korg ni bila lagi nak kesurau? Jgn solat kat dorm da la ya.

Warga Nafeesah : baiklah kakak skema, kitorg ngah bersiap la ni.

Di Toilet

Kak ain : Ros, ustazah hamidah nak jumpa awak sekarang

Ros : Ala, ada apa kak??

Kak ain : Mana la akak tau, tp macam penting je. Subuh2 macam ni da panggil org. Awk ada fly ke?

Ros : Fly?? Ehh.. mana ada kak. Stakat lepak kat dorm time diorg p prep malam ada la. Tu pun minggu lepas. Minggu ni belum wat kes lagi kot..

Kak ain : Tu la, akak pun confius. Pegi je la jumpa dia. Banyak bunyi plak kamu ni.

Ros : yela2.. nak p la ni.

Di bilik ketua warden

Ros : Assalamualaikum ustazah

Ustzh : waalaikumsalam. Roslina ke ni? Tingkatan 1 Adnin?

Ros : ya ya.. saya la tu.. napa ustzh?

Ustazh : awk dapt panggilan kecemasan dari kampong. Abg awk kol saya tadi, dia minta kebenaran tok bawa awk balik umah. Dia da tunggu awk kat parking bawah. Pas solat nanti, awk p terus balik ya.

Ros : owh.. ok. Syukran ya ustazah..

Bila dengar cam tu, aku pun terus balik dorm kemas2 apa yg patut. Hati da berdebar-debar. Tapi still xder perasaan. Biasalah, mamai-mamai lagi. Namun, otak aku masih bole berfungsi dengan aktif. Sambil berkemas-kemas, sambil berfikir, apa hal la yang penting sangat tu. Mak? Emm, semalam macam da elok tapi … Tanpa tunggu kawan2, aku terus turun kat parking.

Di parking lot

Ros : Along, apa yang berlaku?? Mak sakit lagi ke? Kan semalam da baik sikit..

Along : Mak da tenat dik. Adik balik ya.

Ros : ???.

Dalam kete tu, Cuma ada aku, along dan adik ipar along. Along kata mak da tenat,tapi aku still x percaya sebab baru semalam aku balik umah melawat mak. Dia da sihat nampaknya. Sepanjang perjalanan tu, aku sentiasa berdoa moga2 Allah panjangkan usia mak. Sapaan along membuatkan aku terlepas dari hayalan yang panjang.

Along : Adik, kita singgah masjid dulu ya, nenek da sampai masjid dengan pak su.

Nenek?? Kenapa mesti nenek datang? Aku ber monolog sendiri. Masih tertanya-tanya. Adoi.. along ooo along,. Apa la yg berlaku sebenarnya ni???

Ros : Ye la long. Adik ikut je.

Sampai je kat masjid, semua org macam sibuk semacam je. Sampai x sedar ketibaan kami. Cuma nenek yang menyambut aku.

Nenek : Ros sihat?

Ros : Sihat nek. Ada apa nenek datang sini?

Nenek tak jawab pun soalan tu.. ak pun rilekz je la.. wat macam xder pape yg berlaku. Beberapa minit lepas tu,along ajak balik umah.

Sampai je kat umah, ramai betul saudara mara yang datang. Kereta sampai x cukup parking. Masuk2 umah, semua org nak peluk ak,. Siap menangis pulak tu. Makin la aku bingung. Apa la yang berlaku sebenarnya ni. Dalam pada masih tertanya-tanya tu, udin datang kat ak.

Udin : Ros, mak da tak ada.

Aku merenung udin yang sedang menahan sebak.. dengan langkah yang longlai dan masih lagi tidak mempercayai apa yang udin cakap td,aku melangkah ke ruang tamu. Ada sekujur tubuh berbaring tenang. Abah duduk sambil membaca yasin di sebelahnya.

Abah : Adik, bukala kain penutup tu, pandangla muka mak untuk kali terakhir,. Sedekahkan yasin untuk arwah ya.

Tadi along kata mak sakit tenat.. kenapa along tipu?? Mak ke tu? Hrp2 bukan mak.. Monologku dalam hati sambil tangan membuka kerudung yg menutupi muka. Ya Allah, mak… betul!! ni la mak aku, tapi kenapa mak diam je.. tenang je muka dia.. Mak bangun la mak.. Adik balik ni.. kenapa ramai sangat org kat umah kita?. Kenapa diorg nangis2 bila tengok adik?. Mak bangunla… aku mencium pipi mak yang kian sejuk.

Abah menarik ak sambil memberi senaskah yasin petanda suh aku baca. Aku pun baca dengan nada yg sangat2 rendah. Mak, sampai hati mak pegi dulu. Mak kata nak tengok adik berjaya, nak pakai jubah graduan adik macam yg mak pakai masa graduan kakak dulu..

Macam, baru semalam adik tunggu mak balik dari tanah suci,. Dan Macam baru je mak anta adik balik asrama. Adik ingat lagi pesanan mak,.

Adik, belajarlah sungguh2 sampai tahap yang adik nakkan. Mak akan sentiasa doakan kejayaan adik,. Mak teringin nak pakai jubah graduan adik satu hari nanti. Adik janji dengan mak ya, jadi anak yg baik, dengar kata abah, ikut nasihat akak dan abg.

Adik, jagalah abah baik2, jaga diri adik ya,. mak sayang adik….

Terasa hangat pelukan mak. Seperti tidak mahu dilepaskan. Gayanya macam tu la kali terakhir dia akn jumpa aku. Rupanya.,memg betul. Itulah pelukan terakhir mak dan semestinya pesanan terakhir dari dia.

Jauh ak mengelamun,sampai x sedar yasin yg di pegang jatuh ke lantai. Time tu, akak2 sibuk nak mandikan jenazah,. Aku pun xnak lepaskan peluang, ni la kali pertama dan terakhir ak mandikan mak, kafankan, dan hantar dia ke liang lahad. Aku menyaksikan sendiri bagaimana jenazah di masukkan dalam lubang yang sangat kecil. Ada rasa insaf dalam diri,, satu hari nanti aku akan berada dalam tu jugak. Satu hari nanti, pasti ak akan jumpa mak lagi..

Kini……

9 tahun sudah berlalu, namun, kenangan bersama mak masih segar di ingatan. Kasihnya tidak dapat di lupakan dan tiada pengganti. Mungkin ada, tp sangat2 tak sama.. kita akan terasa berhargai dan di hargai apabila kita kehilangannya. Ya.. itulah yang ana nak kongsikan dalam entry kali ni,.. sesape yg masih ada mak/ibu/mama/umi hargailah kehadirannya. Kasih sayangnya tiada pengganti,malah membawa kita hingga ke syurga.

Kehilangannya bagaikan kehilangan sebutir permata yang sangat bernilai. Siapa la kita untuk menolak takdir yang telah di tetapkan. Namun, Hikmah disebalik pemergiannya sangat cantik dan indah. Disana ana rasakan Allah telah sediakan satu nikmat yang lebih berharga untuk ana. Tiada yang sia-sia dalam ciptaanNya.

Firman Allah;

“Dia memberikan hikmah (kemampuan untuk memahami rahasia-rahasia syariat agama) kepada siapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa di beri hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal yang sihat.”

(al-Baqarah : 269)

Ana bersyukur dengan apa yang berlaku….

No comments: