Sunday, April 12, 2009

"ke mana 'dikau' pergi???"

Mana ‘ko’ pergi ni?? Puas ak cari,. Dari pagi lagi ‘ko’ da tinggalkan ak sendiri.. mujurlah qaswa’ temankan aku pergi keje. Xla rasa sunyi sangat. Ak rasa ‘ko’ mesti tetinggal kat umah,tp bila sampai umah, xda pulak.. semua tempat ak cari,bawah katil, bawah bantal, tepi laci, tepi cermin, dalam beg, dalam laptop tapi masih xjumpa.. mana ‘ko’ pergi ni.. tanpa ‘ko’ semua keje x siap.. kalu siap pun, tak sempurna.. adoi.. letih la macam ni.. banyak da keje bertangguh.. cepat la datang.. aku tunggu ‘ko’ tau..

Sambil baring-baring memikirkan ‘dia’ yg hilang..

Aku mesti cari ‘dia’. ‘dia’ xakan datang dengan rela.. mesti kena paksa., mulanya,aku selak syarah hadis 40 imam nawawi.. dan aku temui

“….tidaklah satu kaum berkumpul untuk membaca kitab Allah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyeliputi mereka, dan Allah akan memuji mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisiNya…” Hadith 36

Alhamdulillah.. ‘dia’ mulai datang,aku dapat rasakan kehadirannya dalam diriku., lalu aku keluar bilik dan menonton Tv,. Terdapat terlalu banyak rancangan yg melekakan hati,pilih punya pilih, aku decide nak tengok cerita yg di siarkan melalui astro ria. Tamat cerita aku cari ‘dia’ lagi.. kali ni aku buka lembaran AQ dan aku temui…

1. Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu; Sesungguhnya kegoncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar (dahsyat).

2. (Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusuinya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal Sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab Allah itu sangat kerasnya.

3. Di antara manusia ada orang yang membantah tentang Allah[976] tanpa ilmu pengetahuan dan mengikuti setiap syaitan yang jahat,

4. Yang Telah ditetapkan terhadap syaitan itu, bahwa barangsiapa yang berkawan dengan Dia, tentu dia akan menyesatkannya, dan membawanya ke azab neraka.

5. Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), Maka (ketahuilah) Sesungguhnya kami Telah menjadikan kamu dari tanah, Kemudian dari setetes mani, Kemudian dari segumpal darah, Kemudian dari segumpal daging yang Sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar kami jelaskan kepada kamu dan kami tetapkan dalam rahim, apa yang kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, Kemudian kami keluarkan kamu sebagai bayi, Kemudian (dengan berangsur- angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya Telah diketahuinya. dan kamu lihat bumi Ini kering, Kemudian apabila Telah kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

[976] Maksud membantah tentang Allah ialah membantah sifat-sifat dan kekuasaan Allah, misalnya dengan mengatakan bahwa malaikat-malaikat itu adalah puteri- puteri Allah dan Al Quran itu adalah dongengan orang- orang dahulu dan bahwa Allah tidak Kuasa menghidupkan orang-orang yang sudah mati dan Telah menjadi tanah.
masyaAllah..Allah ingatkan aku betapa dasyatnya kiamat dan mengingatkan aku siapa aku yg sebenar,asal usul aku dan asal kejadian aku. Membuat aku berfikir betapa kerdilnya diri ini di hadapan Nya..

Akhirnya… ku temui ‘dia’ dalam lembaran yg suci ini.. Alhamdulillah.. ku akui kini, ‘semangat’ yang hilang hanya akan dapat melalui AQ dan hadith rasulullah. Bukan dari teman rapat, bukan dari sahabat, bukan dari menonton Tv atau tido atau makan coklat banyak2..tetapi ianya akan hadir apabila hati sentiasa mengingati Allah. dengan mengingati Allah sahajalah hati akan menjadi tenang.. ak percaya He NEVER let me be alone!!

Ampuni dosaku wahai Tuhanku..

1 comment:

cynafitra said...

Ketahuilah kehilangan semangat adalh lebih dhsyat dari kehilangan harta.. teringat filem sang murabbi..