Thursday, March 26, 2009

>> Perniagaan yang tidak akan rugi.. JOM JOIN!!

Di pagi Jumaat yang indah...

" Assalamualaikum mak jah" sape ana pada seorang jururawat kesihatan kat pejabat ni..

" Waalaikumsalam olyn" jawabnya dengan ramah..

" oh ya,.. ni sarung tangan yang mak jah nak., ada kalor hitam, coklat dan putih,. try la dulu kalu sesuai amik lah"

" owh.. nie sesuai sangat, bole lah, mak jah amik semua lah" katanya melegakan hati ana.

" kalu mak jah nak wana krim dan pink pun ada dalam kereta" ana masih lagi mempromosi sarung tangan buatan sendiri 2..

" emm,olyn pegi la amik, mak jah tukar kalor putih ni dengan kalor krim,. pink pun mak jah nak"

Alhamdulillah,syukur.. ana pun apa lagi, terus je amik sarung tangan dalam kete..

" duitnyer nanti ya olyn,.mak jah x bawak duit hari ni"

" ok,. bole je" balas ana.

selepas tu, mak jah terus memulakan tugasnya dan ana menaip entry ni,.amik masa keje sekejap..hehehe..

Macam tu la bisnes dengan manusia,. ada kala orang suka, ada kala orang tak suka. ada kala untung, ada kala rugi.. adat orang berniaga..

teringat ana pada kalam Allah dalam kitabnya:

"wahai orang-orang yang beriman! maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?"

"iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah denga harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui" (61:10-11)

Subhannallah,. hanya dengan beriman dengan Allah dan RasulNya kita akan terselamat dari azab yang pedih.. bukan itu sahaja, malah dalam ayat yang lain Allah menyatakan hasilnya andai kita membuat perdagangan denganNya. Di antaranya:

  • Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita dan akan memasukkan kita kedalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan akan memasukkan kita ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. (61:12)
  • Mendapat pertongan Allah dan mendapat kemenangan yang dekat waktunya ( 61:13)

MasyaAllah.. Pemurah dan sayangnya Allah pada kita.. Segala apa yang kita miliki sekarang, nikmat yang di berikan semua dari Dia, tidak ada satu pun yang kita punya sendiri..tapi kita sebagai manusia biasa,. selalu alpa dengan nikmat2 tersebut.. lupa dengan seruan jihad.. sering abaikan segala tanggungjawab yang telah di berikan.. lupa matlamat dan leka dengan dunia. Kita sebenarnya zalim dengan diri kita sendiri.. kerana apa? kerana ganjaran yang Allah da sediakan kita mensayonarakannya.. sanggup membiarkan ganjaran tersebut 'terbang' kerana sibuk mengejar keseronokkan dunia yang bila2 masa je kita akan tinggalkan.

dan lagi, Allah kata:

"sesungguhnya Allah membeli dari orang2 mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan SYURGA untuk mereka.....
.....Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah?
Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung" (9:111)



Sounds like a great deal!!!

SubhannAllah..sesungguhnya inilah perniagaan yang memang tidak akan rugi.. dan orang2 yang tidak menyertai perniagaan ini adalah tergolong dalam orang yang tersangat rugi.. dan secara fitrahnya, kita tidak mahu dan tidak suka rugi dalam perniagaan kita.. so tunggu apa lagi????

Jom join!!! jangan lepaskan peluang ni!! terbuka kepada semua.. tidak mengira peringkat umur,pangkat, dan lain2.. hanya bekalan iman dan taqwa sahaja..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

"Ya Allah,. tambahkanlah kepada kami rezeki yang halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikkan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.."

No comments: