Monday, March 23, 2009

:: Tatkala rindu itu datang lagi::


tepat jam 7 23am ana keluar untuk pergi ke sebuah klinik kesihatan untuk membuat sedikit penyeliaan anemia di kalangan ibu hamil. seperti biasa, Qaswa' la yang setia menemani di sepanjang perjalanan..dalam pada ana berangan-angan macam manala ana nak bersemuka dengan akak2 yang kat klinik nanti,tetiba lagu "sahabat" memenuhi gegendang telinga ana..sedikit rangkap lagu yang ana ingat;

...sahabat, dalam kabur..ku tercari-cari cahaya..
...akhirnya,ku temui sinar ceria di raut wajahmu..
...andainya alam ini mampu berkata-kata..
...menyelam pujian buat dirimu..
...di waktu itu akulah yang bertuah punya sahabat seperti mu..
...sahabat, kau bimbinglah menuju cahaya.. illahi..
...sahabat, aku lemah menghrungi ranjau..dunia..
...sahabat, aku ingin sepertimu dalam ketenangan.. mengharungi.. hidup ini..

masyaAllah.. ada air di kelopak mata,.kenangan bersama sahabat2 bermain di kepala ana. rindunya dengan mereka hanya Allah sahaja yang tahu. Di kala susah merka la teman,dikala sakit mrekala yang menguruskan,dikala sedih mereka sedia mendengar, dikala gembira mereka sedia melayan..begitulah sahabat..susah senang di harungi bersama..
teringat ana di suatu masa..
memulakan langkah dibumi sabah bukanlah suatu perkara yang mudah.. bertatih.. jatuh..dan bangun semula..kadang-kadang tanpa tangan yang menghulur bantuan ..terasa diri kembara sendiri..di kala ana jatuh trsungkur ada sahabat datang pada ana meniupkan kata-kata semangat untuk meneruskan perjuangan..sakit..memang perit..xmampu rasanya nak teruskan..rasa macam nak nerhenti kat situ..time 2 la syaitan membisikkan hasutan yang lagi sikit je ana nak ikut nasihatnya.. alhamdulillah,sahabat ana datang tepat pada masa.. menyelamatkan ana daripada godaan yang menipu..di waktu itulah, ana dapat rasa betapa berharganya mempunyai sahabat..

untuk sahabat2 ana.. jazakillah ana ucapkan kerana sudi menemani di sepanjang jalan ini..

No comments: