Wednesday, March 25, 2009

>> redha atau pasrah??

Antara sabar dan redha?? pastilah Redha lagi baik... kalu kita sabar tapi x redha sabar nye tak de ganjaran apa2.. tapi kalu kita redha dan seterusnya sabar insyaAllah Allah akan turunkan rahmatNya pada kita.. Emmmmm....

macamana pulak dengan redha dan pasrah?? agak-agak ada beza x??

Redha menurut Ibn Rajab alHanbali (w. 774H), Redha ialah suatu perasaan yg berlawanan dgn hawa nafsunya. Cth, bila dia ditimpa musibah, dia menerima penderitaan walaupun bertentangan dgn hawa nafunya.

dan..

Redha menurut Prof Hasbi asSiddiqi ialah menerima akan qadha (ketentuan Allah) dgn tabah dan lapang dada. Berdo'a dan dari lari dari sesuatu waba' dan bencana itu bukan bermakna tidak redha (al_Islam jld 1).

Dr Qardhawi pula Redha adalah buah iman kepada taqdir (ketentuan Allah) dan qana'ah (merasa cukup) dgn rezki yg Dia berikan. (alIman bil Qadr)

manakala...

pasrah pula..
maksudnyer surrender.. ataupun mengaku kalah..

apa kaitan semua ni dan apa sebenarnya yang ana nak sampaikan??

BOSS always RIGHT!!

Ha..itu la dia..
maksudnya apa??? kita mestilah sentiasa bersabar dengan karenah boss kita walaupun kadang-kadang ada yang kita tak puas hati.. so?? nak sabar ke? nak redha ke? atau mungkin hanya pasrah.. terpulanglah.. tepuk dada tanya iman BUKAN tanya aiman..

p/s: sekadar perkongsian, tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia..

No comments: